Tuesday, May 4, 2010

...veni, vedi, vici 3...

Sebelum ni aku dah ceritakan cita-cita 'bangsa pilihan' untuk tubuhkan negara sendiri di bumi Palestin telah mendapat tentangan dari para Rabbi di Eropah.


Kenapa eh? Kan ke kata dalam kitab diaorang ada disebut bumi Palestin sebagai kurniaan kepada 'bangsa pilihan' ni (rujuk ...veni, vedi, vici 2...)

Menurut Rabbi-rabbi ni (kaum Ortodoks);
kitab mereka telah mengharamkan kepulangan mereka ke Palestin, setelah mereka semua diusir ke Babylon dari bumi Palestin di zaman Nebuchadnezar.

Dan menurut ajaran Talmud (huraian kepada Old Testament), kaum mereka tidak boleh kembali ke bumi Palestin sehingga datangnya Messiah di akhir zaman, yang akan membawa mereka pulang dan memimpin mereka. Selagi Messiah tidak muncul, kaum mereka haram untuk pulang ke bumi Palestin.

Atas dasar ini, Rabbi-rabbi di Eropah telah mengeluarkan fatwa bahawa pengasas gerakan telah murtad dan sesat serta terkeluar dari agama.

Oooo...patut la golongan agama diaorang pun tak sebulu dengan gerakan ni.

Dek kerana tekanan dari para Rabbi ni, ramai jugak ahli gerakan dah mula goyang. Nampaknya, penubuhan negara sendiri di Palestin bertentangan dengan akidah diaorang. Sampaikan pengasas gerakan tu sendiri, sebelum meninggal dunia, mengubah pendirian penubuhan negara sendiri ke Ghana.

Macam buat lawak pulak diaorang ni!!!

Walau macamana pun, cita-cita diaorang untuk tubuhkan negara di Palestin tetap diteruskan. "Terlajak perahu boleh gostan, terlajak kata..."(korang la sambung). Wallahualam...aku pun tak pasti kenapa.

Cuma pada pendapat aku...sebab 'bangsa pilihan' ni memang terkenal dengan ego dan sombong...dioarang je best. Kaum mana yang khianat Nabi Musa a.s.?? Kaum mana yang bunuh Nabi Yahya a.s., Nabi Zakaria a.s. dan Nabi Isa a.s.??

Lepas ni aku akan kongsikan pulak kat korang tentang...SIAPA YANG BERHAK KE ATAS BUMI PALESTIN.

Wassalam....

No comments:

Post a Comment